بانو امین مدرسه علمیه بانو امین(ره) زیر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان تهران

ادامه معرفی کتاب مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموحدین به قلم استاد صمدیان

11 شهریور 1399 توسط یاس

 بسم الله الرحمن الرحیم

 

#4 ? 

مطلب سوم از باب اول کتاب مخزن الئالی *در معرفت حضرت امیر علیه السلام به مقام نورانیت*

مقام نورانیت امام یعنی ولایت مطلقه امام

نفوس قدسیه محمد و آل او صلوات الله علیهم اجمعین از شدت تجرد واسطه حق تعالی برای رساندن تمام فیوضات به خلق می باشند . از پرتو وجود انها خداوند خلایق را خلقت فرموده و چون حضرت امیر به منزله ی نفس پیامبر است ، پس هر فضیلتی غیر از مرتبه ی رسالت را علی علیه السلام هم داراست.

این طور شناختن بعینه شناختن حق تعالی است. برای درک این مطلب مقدماتی چند باید ذکر شود:

➖انسان کامل دارای مقامات و کمالاتی است.

?اول کمال وی *کمال طبیعی* و اعتدال طبیعت مزاج اوست . نفس و بدن اگر چه به حسب ذات و حقیقت ، متباینند اما به اعتبار وجود با هم سنخیت و اتحاد داشته و در یکدیگر تاثیر میکنند.  اگر مزاج او معتدل و بدن سالم باشد قوای طبیعیه انسان قوی و محکم است.

? اینکه پیامبر و ائمه اطهار به موت طبیعی دنیا را وانگذارده اند، بلکه به سبب شهادت از دنیا رفته اند این است که مزاج ایشان در منتها درجه ی کمال است و راز طول عمر امام زمان عج نیز همین است.

?دوم مرتبه ی کمالی انسان کامل، *کمالات نفسانیه* است. یعنی در اخلاق حسنه و ملکات پسندیده سرآمد مردم زمانش است .

? سوم *کمال روحانی* است. عمده چیزی که باعث کمال روح میشود مقام عبودیت است.

➖ *مقام عبودیت* که با اعراض از دنیا و به جا اوردن طاعات و تهذیب اخلاق و توجه به حق تعالی با تمام وجود و با حالت حضور پیدا میشود و در این حالت شخص آثار و صفات حق را در خود مشاهده میکند و بعد در آینه وجود انبیاء و اولیاء تمام مظاهر ملکوتیه را میابد و کمی پیشتر رود خداوند را در آینه وجود همه موجودات مشاهده میکند. به گونه ایی که خداوند را موجود حقیقی میابد و همه موجودات را آینه ی او .

?هر کس بخواهد چنین حالت حضوری پیدا کند باید چیزهایی که او را از حقتعالی باز میدارد بشناسد و از ان اعراض کند و از جهت کمال ذاتی خداوند، طالب او باشد ، نه از جهت انتفاع خود از او،  تا عشق و محبت بالا گیرد .

کسی که به این مقام رسد به *مقام عبودیت* رسیده و به صفات الاهیه متخلق میگردد و سپس به مقام ربوبیت منتقل میگردد و عالم به علم او و قادر به قدرت الاهی گشته و به اذن خدا در مادیات تصرف میکند.

? عبودیتی که حقیقت ان ربوبیت است عین تذلل و بندگی است زیرا عابد فقط یک موجود مطلق را که احاطه بر جمیع موجودات دارد، می بیند و ربوبیتش به این معناست که آثار حق در وجودش ظاهر میگردد و مظهر تام وجود الاهی شده و کارهای خدایی میکند.

 

ادامه دارد…

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بانو امین(ره), عمومی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

موضوعات

  • عمومی
  • بانو امین(ره)
    • کتب بانوامین(ره)
  • معرفی مدرسه علمیه بانو امین(ره)
    • فعالیت های فرهنگی مدرسه علمیه بانو امین(ره)
    • فعالیت های پژوهشی مدرسه علمیه بانوامین(ره)
  • پذیرش مدرسه
  • اخبار مدرسه
  • بانک احادیث و بیانات بزرگان
  • بیانات رهبری
  • هنر
  • شعر و ادب

آخرین مطالب

  • ادامه معرفی کتاب مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموحدین به قلم استاد صمدیان
  • ادامه معرفی کتاب مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموحدین به قلم استاد صمدیان
  • ادامه معرفی کتاب مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموحدین به قلم استاد صمدیان
  • ادامه معرفی کتاب مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموحدین به قلم استاد صمدیان
  • معرفی کتاب مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموحدین
  • معرفی اجمالی کتب بانوامین(ره)
  • پذیرش حوزه علمیه بانوامین(ره)
  • آغاز پذیرش سراسری حوزه های علمیه
  • آدرس وبلاگ حوزه علمیه بانوامین(ره) در بلاگفا
  • اصول خدمت‌گزاری به امام زمان(عج)

کاربران آنلاین

  • صفيه گرجي
  • زفاک
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس