ادامه معرفی کتاب مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموحدین به قلم استاد صمدیان
بسم الله الرحمن الرحیم
#5 ?
واز اینجا معلوم میشود بیان عظیم مولی الموحدین که فرمود من چشم بینای خداوند و گوش شنوای او و دست کرم حقتعالی هستم و اینکه فرمود “من درب خیبر را نه به قوت بشری بلکه به قوت رحمانی کندم” .
و وقتی ما صفات حق رادر مظاهر الاهی دیدیم و چشم قلب ما باز شد، اولیاء خدا را به ان صفات ملکوتیه ی الاهی مشاهده میکنیم و به قدر شناختن انها خدا را میشناسیم، چنانچه امام صادق علیه السلام فرموده *"بنا عبدالله و بنا عرف الله"* .
? کسی گمان نکند که شناختن علی علیه السلام از جهت کمالات بشریه به عینه شناخت حق تعالی است خیر خداوند منزه و مبرا از صفات ممکنات است، بلکه مقصود ان است که حضرت را از جهت ملکوتی و قرب معنوی به حقتعالی اگر بشناسی خدا را شناخته ایی!
*خلاصه* : محبت و معرفتی که به عینه محبت و معرفت خداست، محبتی است که از روی معرفت به مقام ولایت و امامت باشد و آن محبت است که هیچ معصیتی، ضرر به ان نمیزند *(حب علی حسنه لا تضر معه السیئه)* و دوستی علی مانع از این است که شخص مرتکب معاصی شود چرا که قلبی لایق محبت است که از آلایش طبیعت پاک شده و گناه را نمیپذیرد. صص 27 الی 44
#6 ?
*فایده دوستی و محبت حضرت مولی الموحدین چیست؟و محل این محبت کجاست؟*
بانو ابتدا محبت را معنا کرده و اقسام ان را ذکر مینمایند:
?*محبت* جاذبه ایی عمومی و میلی فطری است که تمام ذرات عالم را فرا گرفته ، منتهی الامر در هر موجودی به گونه ایی مخصوص و ملایم با طبع او بروز میکند .
?محبت انواع و مراتبی دارد و تقسیم به محبت *طبیعی، حیوانی، انسانی و روحانی* میشود.
ان زمان که از محبت خداوند و انبیاء و اولیائش بحثی به میان می اید منظور همان محبت روحانی است که منشا قوه ملکوتی و جاذبه ی الاهی و رحمانی است و با آن انسان میل به عالم مجردات میکند و منبعث از صفت رحمانیت است. خلق خداوند هم از محبت رحمانی الاهی حاصل شده که در حدیث است که *گنج پنهان بودم دوست داشتم شناخته شوم پس موجودات را خلق کردم .*
?قدر و قیمت هرکس به قدر و قیمت میلی است که در نهادش موجود است و معیار صحیح برای شناختن انسان که در چه رتبه و مقامی است میل و محبت اوست.
?بیان شد که محبتی که از روی معرفت به مقام نورانیت ان سرور باشد به عینه محبت حقتعالی است ، و *فوائد محبت* حضرت را نمیتوان احصا کرد زیرا محبت به او محبت به خداست .
آیا میتوان فوائد محبت به خدا را به شمارش در اورد؟
این محبت همدوش با ایمان است و محل این محبت روح انسان است نه نفس حیوانی او، اگرچه اول مرتبه محبت، میل نفس است، لکن اخر درجه ی ان این است که به تمام قوا ومشاعر، نور احدی و وجود ازلی و ابدی را مشاهده کند و به طرفه عینی از خدایش غافل نگردد.و انوقت به نور حقتعالی محمد و ال اورا میشناسد چون باریتعالی آنها را در کمال دوستی و محبت، دوست میدارد.
➖پس از این که باب اول و بخشهای ان را بانو به کتابت دراوردند *باب دومی* را با عنوان خصوصیات حضرت باز میکنند که خود شامل چند بخش است:
➖بخش اول را به بیان افضلیت علی علیه السلام از جمیع انبیاء میپردازند.
➖بخش دوم فضائلی مخصوص به خود آن حضرت است.
➖بخش سوم در بیان این است که ایشان قسیم بهشت و جهنم است.
سوال * چگونه امام از پیامبر میتواند افضل باشد؟?
ایشان جواب را چنین میفرمایند.
بلی امام در دو صورت از پیامبر افضل نیست:
*اول* انکه جانشین ان پیامبر باشد.
*دوم* ان که پیامبر و امام در یک زمان باشند ، زیرا پیامبر هر زمانی باید در تمام جهات اشرف و افضل از مردمان همان زمان باشد.
اما به چند دلیل میتوان ثابت کرد که *ایشان افضل از تمام پیامبران* است .
انشالله دلایل عقلی و نقلی بانو را ذکر خواهیم کرد.تا انتهای ص 50
ادامه دارد…