ادامه معرفی کتاب مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموحدین به قلم استاد صمدیان
بسم الله الرحمن الرحیم
#2? پس از مقدمه کتاب مخزن الئالی بانو در ابوابی چند مطلب اصلی خود را شروع میکنند و باب اول را به چند بخش تقسیم کرده و مطالب مهمی را ارائه میکنند .
از انجا که نام این باب را فضیلت محبت به امیرمومنان نام نهاده اند ابتدا اخبار و احادیثی را ذکر میکنند از پیامبر اکرم صلوات الله علیه که هم شیعه و هم سنی ان را به تواتر نقل نموده اند. و با دو دلیل محبت به مولا را واجب میدانند.
♦️اگر به نظر انصاف به این احادیث نظر افکنی هم عقلا و هم منطقا به این نتیجه میرسی که دوستی علی و اطاعت از او عین واجب الاهی است .
*اول* اینکه پیامبر طبق فرمایش الاهی از روی هوای نفس سخن نمیگوید بلکه هر چه گوید عین وحی است پس بدون دستور الاهی امر به محبت علی ع نمیکند .
*دوم* اینکه میدانیم نسبت خداوند به ممکنات مساویست پس بدون سبب بعضی را بر بعضی ترجیح نمیدهد چون صدور کار قبیح از خداوند محال است لذا در وجود حضرت امیر حقیقت و کمالی پنهان بوده که خداوند امر به دوستی او نموده است و ان همان ولایت مطلقه است.
پس علاوه بر ثواب دکر فضائل علی که در مقدمه امد محبت به ایشان نیز خود فضیلتی است.
* گزیده و نمونه احادیثی که ایشان به طرق بسیار از شیعه و سنی نقل میفرمایند عبارت است از:
?حدیث قدسی *(ولایت علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی)*
? پیامبر ص اشاره نمود به علی و فرمود *(گوشت علی گوشت منست و خون او خون من و منزلت او نزد من به منزله هارون نزد موسی میباشد الا اینکه بعد من پیامبری نیست)*
? در کتاب نورالعیون نقل شده است پیامبر فرمود: *خداوند در شب معراج به زبان علی بامن خطاب کرد و من گفتم: پروردگارا! این خطاب از علی بود؟ یا تو خود خطاب فرمودی؟ پروردگار فرمود: ای احمد! من کسی هستم که شبیهی ندارم، تو را از نور آفریدم و علی را از نور تو خلق نمودم و بر باطن تو مطلعم و محبوبتر از علی نزد تو کسی را ندیدم ، پس به زیان او با تو تکلم نمودم تا وحشت تو را به امنیت مبدل نمایم* .صص9تا15
احادیث بیشماری در کتب شیعه وسنی است، اما به دلایل گنجایش اندک در کتاب، بانو کمی از ان بیشمار را به کتابت دراوردند و ماهم گزیده ایی را ذکر کردیم.
? حال این سوال پیش می اید منظور از محبت علی، محبت به شخص ان بزرگوار است؟ یا محبت و دوست داشتن ایشان به اعتبار مقام امامت و خلافت وی؟
جواب این سوال در بخش دوم باب اول کتاب امده است.
ادامه داد…