عید غدیر از منظر مقام معظم رهبری
نوای نور
متمسکین به ولایت علی علیه السلام
اگر ما هم بخواهیم حقیقتا از متمسکین به ولایت امیرالمؤمنین باشیم، باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم. بزرگ ترین نمونه این است که هر چه بتوانیم، استقرار عدل کنیم. چون دامنه ی عدالت نامحدود است. هر چه بتوانیم عدل را در جامعه بیشتر مستقر کنیم، شباهت ما به امیرالمؤمنین و تمسک ما به ولایت آن بزرگوار بیشتر خواهد شد.
غدیر؛ استمرار بعثت انبیا
هدف بعثت تمامی پیامبران الهی تعلیم و تزکیه انسان بوده است و پیامبر خاتم برای استمرار این حرکت و جاودانه کردن آن، امیرمؤمنان را به جانشینی خود منصوب کرد تا تربیت تدریجی بشر از موضع حکومت اسلامی و به دست ائمه معصومین (ع) ادامه یابد و جامعه بشری به نقطه شروع زندگی حقیقی خود برسد.
علی؛ آبروی غدیر
در مورد امیرالمؤمنین علیه الصلاه و السلام، همه ی کسانی که از روی مدارک با حالات آن بزرگوار آشنایی دارند، باید اقرار کنند که امیرالمؤمنین علیه الصلاة والسّلام، به واسطه ی غدیر به شخصیت والای خود نرسید. غدیر چیزی نبود که گوهر نایاب امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السّلام را شکل دهد. غدیر، نتیجه ی فضایل، مزایا و کمالات آن حضرت بود. البته افتخار برخورداری از فرمان الهی، از نصب پیغمبر و از بیعت مؤمنین و صحابه، افتخار بزرگی است. اما بزرگ تر از آن، خصوصیاتی است که در این انسان والا و بی نظیر وجود داشت، که چنین حادثه و دستور نصبی از طرف پروردگار منتهی شد.
مظهر عمل به تکلیف
امیرالمؤمنین کسی است که برای خدا و در راه خدا از دوران کودکی تا لحظه ی شهادت یک لحظه و در یک قضیه پا عقب نکشید و دچار تردید نشد و همه ی وجود خود را در راه خدا به میدان آورد. آن وقتی که باید تبلیغ می کرد، تبلیغ کرد؛ آن وتی که باید شمشیر می زد، در رکاب پیغمبر شمشیر زد و از مرگ نترسید؛ آن وقتی که لازم بود صبر کند، صبر کرد؛ آن وقتی که لازم بود زمام سیاست را به دست بگیرد، سیاست را به دست گرفت و وارد میدان سیاست شد. و در همه ی این دوران های گوناگون، آنچه لازمه ی فداکاری از آن بزرگوار بود، بروز و ظهور پیدا کرد.
وحدت در سایه سار غدیر
جامعه ی شیعه باید با متانت راه خودش را ادامه دهد. ما «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین» را رها نمی کنیم؛ ما تمسک به ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام ـ که نعمت بزرگ خداست ـ را محکم نگه می داریم؛ اما با کسی که به این حبل متین تمسک نکرده است، دعوا هم نمی کنیم. این وظیفه ی جامعه ی تشیع است. آنچه که دشمن می خواهد، این است که با هم اختلاف کنیم.
وظیفه ی جامعه ی تسنن هم همین طور است. برادران اهل تسنن هم بدانند که نقشه ی دشمن، ایجاد اختلاف است، ایجاد تعصب است، برادر کشی است؛ به کمتر از برادرکشی هم راضی نمی شوند.
منبع: نشریه قدر، شماره 36